Handlekurv


Handlekurven er tom

Vi anbefaler


0,-

9 ting du vil vite om føtter og ankler

 

1) De fleste sko fungerer som en krykke for føttene; en tykk såle gir alt for mye demping, og føttene får ikke kontakt med underlaget. Dette bidrar til deaktivering av føtter og ankler. Mange sko er svært smale foran, noe som gjør at føttene plasseres i en trang posisjon. Føttene får ikke spredt seg ut slik de skal, og hindres derfor i å bevege seg fritt!

2) Svak fot- og ankelmuskulatur påvirker muskelfunksjon, mekanikk og ledd i hele kroppen.

3) Det å trene og bevege seg barfot er ideelt, men kroppen må gradvis tilvennes det å være barfot.

4) Hvis du ikke klarer å være aktiv barfot, kan det tyde på at du må styrke fothelsen ved trene opp føtter og ankler.

5) Det å forbedre fothelsen kan gjøre underverker for bevegelse og mekanikk, spesielt for hofter og korsrygg!

6) Du kan trene føtter og ankler med ulike stabiliserings- og balanseøvelser. Det å bruke barfotsko vil også styrke føtter og ankler, fordi de får beveget seg naturlig. 

7) Hvis du er helt ny til barfotsko skal du lære å gå med de en hel dag, før du begynner å løpe eller jogge. 

8) Bruk barfotsko 5-10 minutter daglig den første uken, og øk gradvis slik at føttene blir vant til å styrkes. 

9) I likhet med alle andre kroppsdeler, må føtter, ankler og tær aktiveres! Øv deg på å gå barfot hjemme, så mye som mulig. Tren føttene med Toega, og innfør gradvis bruk av barfotsko. Se hele vårt utvalg her.

Tilbake