Handlekurv


Handlekurven er tom

0,-

0,-

Inkl. mva. - Ekskl. frakt

Hvorfor VIVOBAREFOOT

30.07.2014

 

Hvorfor barfotsko og VIVOBAREFOOT? 

I 2003 startet VIVOBAREFOOT som pioner ved å lansere den første minimalistiske skoen med en patentert, ultratynn og beskyttende såle som tilbyr maksimal sensorisk feedback.

Dette er viktig, fordi 70% av hjernens informasjon for bevegelse kommer fra nervene på fotsålene. Jo bedre du kan føle bakken, jo større er kroppens forståelse av sine omgivelser og dette hjelper din naturlig bevegelse.

I 2010 og 2012 ble det utgitt to revolusjonerende studier ved Harvard University som støtter at barfotsko reduserer risiko for skader, sparer energi og forbedrer løpeteknikken. Les mer her

VIVOBAREFOOT tilbyr nå det mest omfattende utvalg av minimalistiske sko på markedet. Forskjellen mellom andre minimalistiske sko og VIVOBAREFOOT ligger i sålen. VIVOBAREFOOT produserer en rekke modeller laget spesielt for varierende elementer, terreng, og aktiviteter og tilbyr sko for hele familien.

VIVOBAREFOOT fottøy er produsert ved bærekraftig bruk av resirkulerte, lokale materialer, med effektive og miljøvennlige produksjonsteknikker, i uavhengig overvåket etiske fabrikker.

Størrelser

Å finne den riktige størrelsen kan være komplisert og krevende. Bruk denne veiledningen for å få dine sko i riktig størrelse: Finn ut mer her

Gjerne ta kontakt med oss via mail: info@vivabrands.no og vi svarer raskt på alle dine spørsmål.

Les mer...

Hvordan bruker man en RumbleRoller?

10.07.2014

Mange av dere har sikkert prøvd dere på en masasjerulle før. Det finnes utallige varianter av disse, og alle påstår å være like fantastiske. Effekten er dokumentert, og alle er enige om at massasjerulle, skumruller, foamrollers, har kommet for å bli.

Alle lovord om andre ruller til tross: RumbleRoller er bedre.

Vi har selv opplevd forskjellen, og kan skrive under på hvor mye man får ut av en RumbleRoller. Det er en annen verden!

Men; man må bruke den rett!

Derfor skal jeg prøve å forenkle det hele slik at man som nybegynner kan få tak i hva konseptet er.

Pkt1 : Au!

Er man uforberedt så er alltid første reaksjon: "Men det er så vondt!"

Og ja, det er det.

Vet du hvorfor det er vondt? Fordi du trenger det!

Den helt grunnleggende regelen er: 

Jo vondere det er, jo mer trenger du det.

Det vil rett og slett gjøre mindre vondt jo mer man jobber, ettersom stramme muskler løsner, og spenninger slipper. Du kan sammenligne det med en terapeutisk massasje; hvor taggene på RumbleRolleren er som tomler som treffer de såre, vonde og ømme musklene dine.

Nettopp derfor vil du også oppleve at enkelte muskler vil føles mye verre enn andre. Men alle har problematiske områder; for noen vil det være over alt!

Pkt2 : Hvor skal jeg begynne?

Man kan rulle hele kroppen. Fra ankler til skulder, og alt mellom.

I begynnelsen vil jeg anbefale å sette av en god del tid til å prøve seg frem, og gå over nettopp hele kroppen. Mest av alt for å kjenne på sin egen kropp, og identifisere hva man faktisk bør jobbe mest med.

Etter hvert som man får en rutine på det, så vil man vite hvilke muskler man får mest utav å jobbe med, slik at man bedre kan tilpasse det.

Man vil også oppleve at noen områder faktisk vil føles ganske behagelig å rulle etterhvert. For meg er ett av disse områdene ryggen. Når det verste har sluppet så gir RumbleRolleren faktisk en behagelig massasje, og det kan være et greit avbrekk det også; ikke minst psykologisk :)

Pkt3 :  Er det noe jeg IKKE skal gjøre da?

Tja. Som med alt annet må man bruke litt skjønn. Vær forsiktig med nakken, og vær forsiktig med korsryggen.
Det betyr ikke at man trenger å styre unna (http://www.vivabrands.no/products/rumbleroller-beastie-originalx-firm-2-pakk) er forøvrig en ypperlig partner til å ta nakken med), men du skal ikke legge hele kroppsvekta på nakken, for eksempel.

Du må også kjenne på hva som er muskel-vondt, og hva som er vondt-vondt. Du kjenner din egen kropp best, og du kan ha skader og svakheter du bør ta hensyn til. Det vet du best selv.

Pkt4 : Er det noen hemmelige teknikker?

Alle har sine måter som fungerer for dem. Rent generelt vil jeg gi følgende tips:

- Bruk tid. Ikke peis på, fort og gæli, men ta deg tid til å jobbe oppover slik at du virkelig får tak i musklene, og får kjent på problemområdene.

- Bruk kroppen. Juster tyngden slik at du finner et nivå som passer deg. Ruller du leggen, f.eks.; så kan du ta rumpa nedi gulvet hvis det er for ille; og krysse andre beinet over hvis det er for lett.

- Stopp. Hvis du treffer et triggerpunkt, pause på det punktet slik at du kjenner at det slipper. Det kan ta 5 sekunder, det kan ta 30 sekunder. Men ikke hast videre, la kroppen jobbe.

- Pust! Noe av det beste du kan gjøre for deg selv, både for å få mest mulig utav det er å puste skikkelig, spesielt når det gjør vondt. Spenner du deg og stresser, så slipper du ikke kroppen til. "Poker face the pain, and breathe" er mantraet.

Vi håper du fikk litt utav dette. Vi kommer tilbake med videoer og flere tips, men har du spørsmål: spør! Vi er der for å hjelpe, og du når oss på info@vivabrands.no :)

Happy rolling!

Les mer...

Hvorfor velge bambus?

11.11.2013

Bambus er et råstoff med gode egenskaper som er et alternativ til bomull. Gjentatte tester av bambusfiber viser at bambus er et slitesterkt materiale som oppleves som mykt og behagelig.

Bambustrær vokser til maks høyde på om lag 3 måneder. Den sprer seg raskt over store områder, og vokser i områder som ellers ikke er ideelt for annen matproduksjon. På grunn av sin raske vekst og rotstruktur kan bambus over relativt kort tid gjenvinne dyrket mark som er skadet som følge av for eksempel overbeiting eller nedhogst. Bambus kan også vokse på åser/bakker hvor lite annet er levedyktig.

Bambusfiber er et biologisk nedbrytbart tekstil/materiale, d.v.s. at det er 100 % nedbrytbart i naturen. Bambus krever mye mindre vann enn bomull for å vokse, og kan overleve tørke og flom, samt at den kan dyrkes uten plantevernmidler eller kjemikalier på grunn av den naturlige selvrensende og antibakterielle egenskapen. Som følge av at bambusskogene er så tette, returnerer bamabustrærne 30 % mer oksygen til atmosfæren enn ”vanlige” trær.

Bambusstoff brukt i tekstilproduksjon har utspring fra bambus papirmasse. Stoffet er bleket uten bruk av klor, og kvaliteten er lett å farge. Innfargingen er gjort uten bruk av sterke kjemikalier og ved hjelp av metoder som krever mindre vann enn andre innfargingsmetoder. Men det er fortsatt noe usikkerhet knyttet til miljøbelastningen på prosessen fra trær til fiber.

Ulempen med bambus er at bambus foreløpig ligger betydelig høyere i pris enn bomull, blant annet på grunn av de lave volumene på verdensmarkedet.

Noen kunder melder bra effekt på atopisk eksem - men det finnes så langt ingen studier om dette.

Les mer...

Bokanbefaling Høst 2013

07.10.2013

Looking for a good read? Da anbefaler vi Daniel Liebermans nye bok: The Story of the Human Body: Evolution, Health, and Disease

Les mer her: http://bit.ly/story-of-the-human-body

Les mer...

Test av VB Hybrid i Norsk Golf

02.04.2013

Norsk Golf har testet VB Hybrid og liker dem veldig bra.

Testeren skriver bla at "Til min store overraskelse føler jeg meg utrolig frisk og fin når jeg bruker barfotsko. Jeg har fått et mer bevisst syn på balansen i golfsvingen og elsker den avslappede stilen." Vi kunne ikke mer enige med ham :-)

Les hele testen her

Les mer...

Crash-kurs i biomekanikk av Lee Saxby

02.03.2013

Lee Saxby, VIVOBAREFOOT coach og løpe-guru, diskuterer i denne videoen biomekanikken bak barfotløping. Lee forteller om vitenskapen som underbygger naturlig menneskelig bevegelse. Han går mer i detalj om kinetikk og kinematikk og deres betydning på menneskelig bevegelse. Lee snakker om betydningen av Daniel Liebermans nyere forskning, de tre former for menneskelig bevegelse, gåing, løping og sprint samt motoriske milepæler for menneskelig utvikling.
- Se mer på: http://www.vivobarefoot.com/us/community/?p=6006 # more-6006

Les mer...

Prøv effektiv trening på tredemølle!

17.12.2012

Synes du at det er for kaldt eller mørkt for å løpe ute nå? Ønsker du å forbedre løpsøkonomien din? Da bør du satse på løpetrening på tredemølle. 

Ved å løpe på møllen får man automatisk høyere frekvens og kortere kontakttid i bakken for hvert steg, og det er svært gunstig for å løpe mer effektivt. Husk også at vi anbefaler deg å ta korte steg og holde høy frekvens (rundt 180 steg per minutt) for å komme deg mer på forfoten. 

 

Tre effektive øktforslag:

1. Progressiv økt med 15-20 x 45 sek. med 15 sek pause. 
Begynn på en fart som er svært komfortabel, f.eks. 12-13 km/timen (nivåavhengig). Løp i 45 sekunder. Ta 15 sekunders pause. Repeter dette 15 til 20 ganger, og gå for hver gang opp 0,2 km/timen i fart. På de siste 5 stk. skal du bare så vidt klare å gjennomføre. Dette er en supereffektiv økt for å få opp pulsen jevnt i løpet av økten, og samtidig varierer i fart for hver eneste intervall.

2. Variasjonsøkt
2 min. "komfortabelt", deretter rett opp i 1 min hardt, ned til 2 min. "komfortabelt" og så opp igjen til 1 min. hardt. Deretter pause 2 min. Fartsforskjellen bør være ca. 1,5 km/timen mellom komfortabelt og hardt - noe som gjør at selv 2 min komfortabelt går relativt radig. Repeter 5-6 ganger. Tilsvarende med f.eks. 3 min. hardt så 3 min. komfortabelt så 3 min. hardt.

3. Sammenhengende progressiv økt, med innlagt 10 x 1 min 
Begynn å løp moderat, bygg farten progressivt, deretter gradvis oppover mens du løper. Når du har løpt ca. 5 minutter på en fart som er relativt hard (du begynner å kjenne det) – f.eks. 30 min ut i økten - gå over til 10 x 1 min. med 30 sekunders pause, der du går opp i fart 0,3 km for hver 1 min. Dette bryter opp den monotone belastningen fra møllen.

Les mer...

Inspiring interview with 70yr old ultra-runner Dr Betty

06.12.2012


Last year at the
 24 hour run in Wakefield, Massachusetts VIVOBAREFOOT caught up with Dr Betty Holsden-Smith; a 70 year old woman who has run over 1,000 miles in her VIVOBAREFOOT Evos.

She transitioned from walking to barefoot running, and recommends it to anyone and everyone. For her, running is an opportunity to connect with her natural surroundings.
Now she is set to race in an ultramarathon! She is an amazingly inspirational woman. Click here for the full Interview

 

 

 

 

Les mer...

Menneskelig evolusjon

01.12.2012

I motsetning til det mange tror, er mennesker godt egnet for å kunne løpe lange avstander uten at det kreves moderne, polstrede joggesko. Hemmeligheten ligger i designet av foten og den riktige løpestilen.

Mennesket har utviklet seg til å bli en flink utholdenhetsløper i mer enn en million år (Lieberman et al. 2010). Forskning gjennomført av forskerne Robbins and Hanna i 1987 viser at mennesket har vært i stand til å løpe komfortabelt og trygt barbent eller i minimalistisk fottøy ved å lande på forfoten eller midtfoten for så å bringe ned foten på hælen.

Vår evolusjonære historie som løpere står delvis for hvorfor aerobic trening er en så viktig del av vår helse - både for å holde oss fysisk og mentalt friske.

Dessverre viser studier at minst 30% av løpere blir skadet hvert år, og mange av disse skadene stammer fra problemer som oppstår i foten eller leggen (van Gent, 2007).

Les mer...

Barn og sko!

27.11.2012

Ortopediske spesialister har lenge visst at babyer lærer å gå best uten sko. Nå finnes det også økende vitenskapelig bevis som viser at barnas sko bør utformes deretter:

Noen vitenskapelige resultater viser:

* Forbedret muskelstyrke.
* Forbedret propriosepsjon (balanse).
* Forbedret funksjon og styrke av ankelen (plantarflexion, dorsiflexion, inversjon, eversjon).

Resultatene for barfot og VIVOBAREFOOT var nesten det samme. Disse resultater støttes i andre studier internasjonalt, om at sko til barn skal være utformet på en barfot-modell.

Uavhengig gjennomførte medisinske studier viser følgende:

Plattfot er mest vanlig hos barn som bruker vanlige sko, og mindre vanlig hos dem som brukte sandaler eller tøfler, og minst hos dem som ikke brukte sko. En studie av 2300 barn viste forekomsten av plattfot var 8,6% hos dem som bruker sko og 2,8% hos dem som ikke bruker sko.

Noen studier:

 

Sebastian Wolf et al, (2008) Foot motion in children shoes, A comparison of barefoot walking with shod walking in conventional and flexible shoes, Gait & Posture Vol. 27 pages 51-59

__

Udaya B. Rao, Benjamin Joseph, (1992) The influence of footwear on the prevalence of flat foot: A survey of 2,300 children, Journal of Bone and Joint Surgery, Vol. 74‚ No. 4. pages 525-527

 

An Elevated heel of any height on a child’s shoe shortens the Achilles tendon. The beginning of permanent tendon shortening.

Soles that are over 6mm thick prevent 80 to 90 percent of children’s foot flexibility, thus denying the foot its normal step sequence.

__
Dr William A Rossi, (2002) Children’s Footwear: Launching Site for Adult Foot Ills, Podiatry Management, pages 83-100

Slimmer and more flexible children’s shoes do not change foot motion as much as conventional shoes and therefore should generally be recommended for healthy children.

__

Les mer...

Hvorfor VIVOBAREFOOT?

26.11.2012

I 2004 lanserte VIVOBAREFOOT den første minimalistiske skoen med en patentert, ultratynn men samtidig robust såle som gir maksimal sensorisk feedback og maksimal beskyttelse.

I 2010, både "American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation" og Harvard University, publiserte studier som støtter at barfotsløping reduserer skader, sparer energi og forbedrer løpeteknikk.

VIVOBAREFOOT har i dag det største utvalget av minimalistiske sko på markedet. Forksjellen mellom VIVOBAREFOOT og andre sko er den patenterte sålen.

Alle VIVOBAREFOOT sko er produsert med fokus på bærekraftig bruk av resirkulerte, lokale materialer, ved å bruke effektive og miljøvennlige produksjonsteknikker og i uavhengig overvåkete etiske fabrikker. 

Les mer...

PROFESSOR DANIEL LIEBERMAN

20.11.2012

Daniel Lieberman, som er professor i menneskelig evolusjon ved Harvard University, snakker i et intervju til VIVOBAREFOOT om å løpe barbeint.

Dr. Lieberman og hans kolleger brukte mange år på å se på utviklingen av mennesket og hvorfor vi kan løpe så bra.

Se intervjuet her: http://vimeo.com/20250440

Les mer...

Aqua Lite vant pris som best barfotssko i Runner's World

26.10.2012

Vi er stolte av at Aqua Lite er Runners World's "Best Debut Shoe" i sin siste høst / vinter 2012 sko guide.



Les mer...